چرخ مینا
مجله اطلاعات عمومی

تکنیک های ماساژ پا و ماساژ ران پا برای رفع خستگی

ماساژ پا چه خواصی دارد؟ ماساژ پا فواید زیادی دارد و می توانید هنگام خستگی، پادرد، کمردرد و… از آن استفاده کنید.

ماساژ پا یکی از روش‌های فوق العاده برای رهایی از خستگی، سردرد، بی خوابی و استرس است. این روش می‌تواند باعث کاهش دردهای عضلاتی شود. ماساژ پا به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که هرکدام از آن ها فوایدی دارد و اگر به درستی انجام شود می‌تواند خستگی و درد را از بین ببرد. ماساژ پا شامل ماساژ ران پا، ماساژ انگشتان و… می‌شود که خودتان هم می‌توانید انجام دهید. خدمات ماساژ در استخر حس خوب زندگی نیز انجام می‌شود که می‌توانید از مزایای آن برخوردار شوید.

فواید ماساژ پا

ماساژ پا چه خواصی دارد؟ ماساژ پا فواید زیادی دارد و می توانید هنگام خستگی، پادرد، کمردرد و… از آن استفاده کنید. از ماساژ برای پا درد و رفع خستگی استفاده می‌شود. با پول تیکت در اخبار رسمی می‌توانید بلیت استخر خریداری کرده و از ماساژهایی که در استخرها استفاده می‌شود بهره ببرید.

فواید ماساژ ران پا شامل این موارد است:

کاهش اضطراب

هنگامی که اضطراب زیادی دارید با ماساژ پا می‌توانید خود را آرام کنید. برای این کار لازم است موارد زیر را انجام دهید:

  • انگشتان پای خود را جمع کنید تا فرورفتگی زیر پایتان را ببنید.
  • انگشت شست را روی فرورفتگی قرار دهید.
  • با بقیه دست بالای پا را بگیرید.
  • ناحیه را با دایره‌های کوچک ماساژ دهید.

همچنین ماساژ پا برای سردرد نیز فایده دارد و می‌توانید آن را کاهش دهید.

بهبود کمر درد

بر اساس مطالعات صورت گرفته، افرادی که دچار درد کمر هستند، با ماساژ پا می‌توانند دردهای خود را بهبود بخشند. همچنین ماساژ پا برای سیاتیک نیز فایده دارد و می‌توانید آن را بهبود بخشید. برای درمان درد کمر مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تمرکز خود را روی نقاط فشاری در قوس پا بگذارید. برای این کار می توانید از روغن نارگیل، روغن زیتون یا هر لوسیونی استفاده کنید.
  • پا را در دست بگیرید و با استفاده از انگشت شست از پاشنه به سمت انگشت ها حرکت کرده و برگردید. این کار را چند بار انجام دهید.

بهبود دردهای عمومی

این روش درمانی، بافت نازکی را مورد هدف قرار می دهد که ماهیچه ها، استخوان ها و اعضای بدن شما تحت پوشش قرار می گیرد. برای این نوع ماساژ مراحل زیر را پیش ببرید:

  • روی یک صندلی یا مبل بنشینید
  • توپ تنیس یا گلف را روی زمین و زیر پا قرار دهید.
  • توپ را در امتداد پا، جلو و عقب ببرید. این حرکت را سه تا پنج دقیقه انجام دهید.

تکنیک های مهم موقع انجام ماساژ

نکات مهمی که لازم است هنگام ماساژ به آن توجه کنید:

هولدینگ

هولدینگ (نگه داشتن) یکی از بخش‌های جدانشدنی ماساژ است که اگر به درستی تمرین شود، می‌تواند یک تکنیک قدرتمند و تاثیرگذار برای ماساژ باشد و به آرام سازی شما کمک کند. در ابتدای هولدینگ ماساژ از جایی آغاز می‌شود که درد در آن‌ها جریان دارد. هولدینگ می‌تواند در ابتدای هر مرحله به عنوان بخش مرکزی مطرح شود. برای اینکه رو.ش تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد، باید روی آنچه انجام می‌دهید تمرکز کنید.

شما می‌توانید هولدینگ را تا 30 ثانیه ادامه دهید. این حداقل میزانی است که می‌توانید تا رسیدن به نیاز فیزیکی و روحی به آن ادامه دهید.

اگر خودتان ماساژ را انجام می‌دهید، در مکانی ساکت و آرام قرار بگیرید. چشمان خود را ببندید و نفس عمیق بکشید. دست‌ها را بالا و کنار صورتتان قرار دهید تا از گرمای دستان خود لذت ببرید. سپس یک دست را روی پیشانی و دست دیگر را پشت سرتان بگذارید و به آرامی نفس بکشید.

مالش دادن

این تکنیک بسیار ساده است که به صورت فطری آن را انجام می‌دهیم. مثلا هنگام سرما دستان خود را مالش می‌دهیم تا گرم شویم. زمانی که در یک ناحیه درد احساس می‌کنیم به صورت ناخودآگاه به ماساژ ناحیه مورد نظر می‌پردازیم. مالش باعث افزایش جریان خون و بالا بردن سطح اکسیژن در بدن می‌شود.

این روش، تاثیر تحریک کننده‌ای دارد که هنگامی حس بی میلی، کاهش انرژی یا رکود به شما دست می‌دهد می‌تواند تاثیرگذار باشد. همچنین ماساژ پا برای لاغری نیز فایده زیادی دارد.

مالش دادن باید به طور حرکت دینامیک انجام شود. اگر خیلی آرام یا سبک مشغول ماساژ باشید، جریان خون تحریک نخواهد داشت. اگر فشار زیادی وارد کنید نیز به به سطح جنبشی مورد نیاز نخواهید رسید. سطح فشاری که برای شما کارساز است و ریتم ثابتی ایجاد می‌کند را پیدا کنید.

اگر دچار کمبود انرژی شدید، از این تکنیک استفاده کنید و پاهای خود را مالش دهید. از کف دست یا گوشه دست برای مالش استفاده کنید.

همچنین این روش را روی ران پا استفاده کنید. ماساژ لاغری ران پا، می تواند شما را به نتیجه دلخواه برساند.

بادکش و ضربه زدن

این روش به بدن انرژی زیادی می‌بخشد و هنگامی که احساس نگرانی و اضطراب داشته باشید، می تواند تاثیر گذار باشد.

دست خود را با گرد کردن انگشتان به صورت یک فنجان درآورید. با استفاده از کف دست فنجانی شکل و مچ رها شده، دست خود را روی بدن قرار دهید. یان حرکت باعث تحریک خون شما می شود. اگر بخش های مختلف را بادکش می‌کنید، از پایین به سمت بالا و مسیر قلب حرکت کنید. هر بخش از بدن را پیش از حرکت دادن دست به صورت تا 5 نگه دارید. این مراحل را تا زمانی که احساس ضعف ندارید ادامه دهید.

ضربه زدن نیز مشابه همین حرکت است؛ اما باید برای بخش‌های کوچکتر بدن مانند پیشانی و پوست سر استفاده شود. به جای استفاده از کف دست از نوک انگشتان برای ضربه زدن استفاده کنید.

ضربه زدن و بادکش هم توسط خود فرد هم به کمک شخص دیگر انجام می‌شود؛ البته باید توجه کنید این حرکات را روی شکم و معده انجام ندهید.

ورز دادن

هنگامی بافت ماهیچه‌ای کوتاه باشد، تحت استرس و فشار قرار می‌گیرید. ورز دادن این موقعیت را با کشیدن بافت‌ها خنثی می‌کند و باعث می‌شود ریلکس کنید.

شست و انگشتان را قوس داده و روی بخشی که نیاز به ماساژ دارد، قرار دهید. پس از آن تا حد ممکن از تمام دست استفاده کنید تا پوست گرفته نشود. سپس ماهیچه را بین انگشتان خود بالا کشیده و بچرخانید و به تدریج این فشار را بیشتر کنید.

نقاط فشار

فشار ساکن برای بسیاری از بخش‌های بدن استفاده می‌شود. البته این روش زمانی موثرتر است که زانوهای غیرمنعطف داشته باشید. البته از فشار مستقیم روی استخوان‌ها زمانی که در راستای ستون فقرات کار می‌کنید اجتناب ورزید.

نکات مهم آموزش ماساژ ران پا برای رفع خستگی

ماساژ پا روش‌های مختلفی دارد و می‌توانید هر یک از آن‌ها را استفاده کنید. البته لازم است ماساژ صحیح پاها را بلد باشید. پیش از شروع لازم است این موارد را رعایت کنید:

  • پاها را در آب گرم خیس کنید. می توانید چند قطره روغن به آب اضافه کنید.
  • پاها را خشک نمایید.
  • پا را روی حوله قرار دهید.
  • روغن ماساژ را روی پا و تا مچ پخش کنید.

ماساژ مچ و ران پا

همچنین به این موارد هنگام ماساژ توجه نمایید.

  • به قسمت‌های دردناک توجه بیشتری داشته باشید و مدت طولانی روی آن کار کنید.
  • از آسیب رساندن به انگشتان شست خودداری کنید. یعنی برای اعمال فشار از قدرت ورن بدن استفاده نمایید نه عضلات شست.
  • از فشار سبک خودداری ورزید. زیرا ممکن است باعث غلغلک شود.
  • هر بار تمرکز خود را روی یک پا بگذارید.

چه زمانی نباید از ماساژ استفاده کرد؟

به طور کل ماساژ برای فرد ضرری ندارد. اما در موارد زیر از ماساژ پرهیز کنید:

  • اگر دارای کوفتگی، شکستگی یا زخم باز هستید.
  • هنگامی که از درد شدید کمر رنج می‌برید.
  • اگر از الکل و مواد مخدر استفاده می‌کنید.
  • اگر دمای بدن شما بالا است.
  • اگر باردار هستید.

کلام آخر

ماساژ فواید زیادی دارد و می‌توانید دردها و خستگی خود را برطرف کنید. شما می‌توانید با آموزش ماساژ پا، این کار را خودتان انجام دهید و از فواید آن استفاده نمایید. البته باید توجه کنید این کار اصولی دارد و در صورت استفاده نادرست ممکن است به بدن آسیب برسانید.

 

ارسال دیدگاه