چرخ مینا
مجله اطلاعات عمومی

آموزش مرحله به مرحله ثبت نام و تحصیل در روسیه

تحصیل در روسیه به چه صورت است؟

تحصیل در روسیه، گزینه ای است که امروزه بسیاری از ساکنان کشورهای اطراف روسیه آن را انتخاب می‌کنند. علی الخصوص تحصیل در پزشکی، به پرمتقاضی ترین رشته تحصیلی روسیه برای دانشجویان خارجی تبدیل شده  است. رشته پزشکی در روسیه به دلایل مختلفی طی چند سال اخیر در تیتر یک اخبار جهانی قرار دارد. علت این شهرت مضاعف، توجه به کادر آموزشی واجد شرایط، تنوع برنامه های آموزشی به زبان انگلیسی و تدریس زبان دوم می‌باشد. همچنین هزینه نسبتا پایینِ شهریه و در دسترس بودن برنامه‌های بورسیه تحصیلی برای دانشجویان با استعداد نیز به‌محبوبیت این رشته در روسیه افزوده است.

تحصیل دندانپزشکی در روسیه، یک سلسله مراتب روتین و مشابه در سراسر دنیا دارد. با این تفاوت که برخی از دانشکده های دندانپزشکی، تنها متقاضیانی که مسلط به زبان روسی هستند را پذیرش می کنند. البته این دانشکده ها معمولا زیرنظر ارگان های خصوصی فعالیت می کنند. به همین دلیل نیز می توانند قوانینی را به عنوان قواعد فرعی، وارد آیین نامه دانشگاه کنند. برای ورود به دانشگاه های پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی در روسیه، باید ابتدا از دانشگاه مربوطه پذیرش بگیرید. پروسه ارسال مدارک اولیه و تایید شدن در دانشگاه، ممکن است بین 3 الی 6 ماه به طول بیانجامد.

پس از دریافت پذیرش اولیه، نوبت به تحویل مدارک ثبت نام می رسد. تحصیل در روسیه مورد تایید بسیاری از کشورهای اروپایی دنیا و ایالت های آمریکا است. به همین دلیل، این کشور نیز تمامی حساسیت های رایج در سایر دانشگاه های برتر جهان را دارد. برای جلوگیری از ایجاد حساسیت در حین ثبت نام، می بایست تمامی مدارک خود را به صورت کامل به دانشگاه ارسال کنید. در بخش های بعدی مقاله، لیست کامل گواهینامه‌های تحصیلی، مدارک شخصی و هویتی مورد نیاز برای ثبت نام را ارائه کرده ایم.

زمان و برنامه های آموزش پزشکی در روسیه

تحصیل پزشکی در روسیه به برنامه‌ای هدفمند توسط دولت تبدیل شده است. به طور کلی دانشگاه‌های روسیه طیف گسترده‌ای از برنامه‌های آموزش عالی را برای آموزش متخصصان در زمینه‌های مرتبط با پزشکی ارائه می‌دهند. این رشته‌ها شامل، پرستاری، فیزیولوژی، روانشناسی پزشکی، فیزیک پزشکی، بیوشیمی، فارماکولوژی، ژنتیک، حشره شناسی، جنین شناسی، داروسازی، جانورشناسی، فیزیوتراپی، پزشکی‌قانونی و زیست‌شناسی هستند. ثبت نام در این تخصص‌ها بسیار آسان‌تر از رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی است. در این قسمت از مقاله سعی کرده‌ایم لیست مدت زمان تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی روسیه را به شما ارائه کنیم.

  • داروسازی عمومی       6 سال
  • دندانپزشکی 5 سال
  • داروسازی 5 سال
  • روانشناسی بالینی 5 سال
  • پرستاری                  4 سال

هزینه تحصیل در روسیه

 با توجه به عوامل گوناگونی توسط دانشگاه تعیین می شود. این عوامل شامل نوع رشته تحصیلی، میزان دروس ارائه شده، تعداد ترم های نهایی برای تحصیل و غیره هستند. به علاوه عواملی مانند رتبه و رنکینگ کالج، دولتی، نیمه‌دولتی و خصوصی بودن دانشگاه و خدمات ارائه شده توسط اساتید، بر روی قیمت نهایی تاثیر می گذارند. به این ترتیب نمی توان قیمت ثابتی را برای رشته های مختلف آن درنظر گرفت. روش صحیح این است که متقاضی ابتدا دانشگاه مورد نظر خود برای تحصیل پزشکی و پیراپزشکی را انتخاب کند. پس از آن به راحتی می‌تواند نسبت به استعلام هزینه ها و قیمت‌های نهایی اقدامات لازم را انجام دهد.

لازم به ذکر است هرچه مدت زمان تحصیل برای یک رشته‌ی خاص کمتر باشد، به همان میزان هزینه نهایی شهریه نیز کمتر خواهد بود. با توجه به همین عامل می توان گفت رشته های پیراپزشکی مانند پرستاری، اتاق عمل و کارشناسی بیهوشی، نسبت به پزشکی هزینه کمتری دارند. اگر درباره هزینه رشته مورد نظر خود دچار تردید هستید، بهتر است با یک کارشناسان آموزشی در خارج از کشور صحبت کنید.

شرایط پذیرش و تحصیل پزشکی در روسیه برای خارجی ها

تحصیل در روسیه مورد تایید سازمان بهداشت جهانی، نیاز به رعایت یک سری مسائل فنی و آموزشی دارد. به طور کلی یک دانشجوی خارجی می ‌تواند بلافاصله پس از فارغ التحصیلی مدرسه در رشته پزشکی روسیه ثبت نام کند. همچنین در صورت تمایل، می تواند دوره مقدماتی(غیر رایگان) را برای سازگاری با محیط فرهنگی جدید و ارتقای سطح زبان روسی خود بگذراند. پیش از آن که تحصیل در رشته مورد نظر دانشجویان به طور حقیقی آغاز شود، آن ها باید ثبت نام خود را انجام دهند. جهت ثبت نام اولیه نیاز به یک سری مدارک و گواهینامه‌ های رسمی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره کرده‌ایم.

  1. برای تحصیل در روسیه، به مدرکی که تایید کننده تکمیل آموزش متوسطه عمومی یا متوسطه حرفه ای توسط دانشجو باشد نیاز دارید. لازم به ذکر است این مدرک باید به زبان روسی معادل سازی شده و همچنین محضری و رسمی باشد.
  2. درخواست پذیرش رسمی و ارائه انگیزه نامه رسمی توسط متقاضیِ پزشکی
  3. کپی صفحات فعال گذرنامه با ترجمه محضری، کپی ویزای تحصیلی، گواهی عدم وجود بیماری‌های عفونی و HIV، عکس در فرمت‌های تعیین شده توسط دانشگاه. همچنین ارائه کارت مهاجرت یا اجازه اقامت موقت و دائمی نیز برای اغلب دانشگاه های روسیه ضروری است.
  4. برای اثبات مسلط بودن به یک زبان خارجیِ مورد تایید، داشتن یکی از مدارک تافل، آیلتس یا معادل آن ضروری است. بسیاری از دانشگاه های روسیه تنها مدارک بین المللی زبان انگلیسی را معتبر و قابل اعتماد می‌دانند.
  5. متقاضیان کشورهای مستقل مشترک المنافع برای تحصیل در روسیه، نیاز به گواهی تولد یکی از والدین متولد شده در اتحاد جماهیر شوروی دارند. این گزینه به دانشجویان ایرانی ارتباطی نداشته و مختصِ دانشجویان کشورهایی مانند ارمنستان، بلاروس و سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع است. 
تحصیل پزشکی در روسیه روس دانش

چند درصد احتمال پذیرش برای تحصیل پزشکی در روسیه وجود دارد؟

درباره احتمال قبولی برای تحصیل در روسیه مورد تایید ، نمی توان نظر قطعی داد. این امر به عوامل گوناگونی بستگی دارد. از جمله این عوامل می توان به میزان قوی بودن رزومه دانشجو، ریزنمرات او و همچنین تعداد نهایی متقاضیان پزشکی اشاره کرد. فردی که دارای یک رزومه قوی با نمرات بالا است، به طور بدیهی شانس بیش‌تری برای قبولی نسبت به یک متقاضی ضعیف‌تر خواهد داشت. همچنین اگر از طریق سلسله مراتب اداری و سازمان های تحصیلی معتبر برای دریافت پذیرشِ دانشگاه اقدام کنید، احتمال قبولی بیش‌تری خواهید داشت.

تحصیل در روسیه روس دانش 

یکی از موسساتی که می تواند راهنمایی مناسبی برای شما باشد تا بتوانید بهتر در مسیر تحصیل در روسیه تصمیم گیری کنید مجموعه روس دانش می باشد. تحصیل در روسیه روس دانش با چندین سال تجربه در این حوزه به طور اختصاصی در حوزه تحصیل در روسیه فعالیت دارد. دفتر اصلی روس دانش در روسیه می باشد اما دفتر روس دانش در تهران نیز در تمام روزهای کاری از ساعت 10 تا 4 بعد از ظهر فعال می باشد. نکته مهم این است که مشاوره تلفنی و حضوری در موسسه روس دانش کاملا رایگان می باشد. 

موسسه روس دانش نماینده دانشگاه های روسیه در ایران

روس دانش با چندین دانشگاه روسیه قرارداد همکاری دارد و نماینده چندین دانشگاه معتبر روسیه از جمله دانشگاه فدرال کازان – دانشگاه ریاست جمهوری سن پترزبورگ – دانشگاه آزاد سینژی مسکو – دانشگاه – دانشگاه هوا شناسی سن پترزبروگ و … می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره RusDanesh می توانید به وبسایت آن به نشانی www.rusdanesh.com مراجعه کنید. 

با تشکر از دکتر مهدی فراشیانی مدیریت روس دانش faramahd که در تهیه این مقاله ما را راهنمایی کردند. 

ارسال دیدگاه