چرخ مینا
مجله اطلاعات عمومی

آنچه می‌خواهید درباره تئاتر شهر بدانید:

ساختمان تئاتر شهر در منطقه ۱۱ شهر تهران پ در مرکز شهر قرار دارد.

چرخ مینا_

آنچه می‌خواهید درباره تئاتر شهر بدانید:

طراحی معماری ساختمان تئاتر شهر تهران توسط بیژن انصاری و با نظارت مهندس سردار افخمی انجام شده است. در معماری این بنا تلفیقی از معماری سنتی ایران و معماری مدرن جهانی به چشم می‌خورد. مهم‌ترین مشخصه ظاهری ساختمان تئاتر شهر، شکل مدور آن است. این سبک ترکیبی از معماری روم و یونان است و زمان حکومت قاجار در ایران رواج پیدا کرد. گرداگرد ساختمان تئاتر شهر را ستون‌هایی با اقتباس از ستون‌های تخت جمشید فرا گرفته‌اند. این ستون‌ها با تزیینات خاص، حالت اتصال به بالن را تداعی می‌کنند.

ستون‌ها در بالای ساختمان با معماری هندسی زاویه‌دار به هم وصل می‌شوند و فواصل بین آن‌ها را با کاشی‌کاری‌های مربع و مثلث شکل تزیین کرده‌اند. عناصر اصلی در تزیین ساختمان تئاتر شهر را کاشی و آجر تشکیل می‌دهند که از مشخصه‌های معماری اصیل و تاریخی ایران هستند. در ساخت برج مدور بالای ساختمان نیز از معماری دوره ایلخانی و بنای برج طغرل الهام گرفته‌ شده است.

 

نمای بیرونی ساختمان تئاتر شهر با گنبد دایره‌ای شکل آن در محیط سنگ‌فرش پارک دانشجو، تصویری از تابلوی «تکیه دولت» اثر نقاش برجسته «کمال‌الملک» را تداعی می‌کند.در سراسر فضای داخلی مجموعه تئاتر شهر، قرینه‌سازی در بنا دیده می‌شود. شکل دایره‌ای بنا طراحی این سبک معماری را ممکن کرده است. در طراحی داخلی ساختمان از اشکال هندسی مختلف نیز استفاده کرده‌اند و پیچ‌وخم‌های داخلی بیننده را مجذوب می‌کنند. تزیینات بیرونی بنا نیز شبیه به معماری دوره ایلخانی است. استفاده از کاشی‌های فیروزه‌ای و آجرهای رنگی در تزیین نمای ساختمان تئاتر شهر، هنر اصیل ایرانی را به تصویر می‌کشد.

مساحت زیربنای ساختمان تئاتر شهر در حدود ۵,۶۰۰ متر مربع و مساحت بستر طرح در حدود ۳,۰۰۰ متر مربع است. این بنا ۱۵ متر ارتفاع دارد. سالن اصلی تئاتر شهر را در دو طبقه تعبیه کرده‌اند و ۵۷۹ نفر ظرفیت دارد. سالن اصلی تئاتر شهر تجهیزاتی مانند صفحه گردان الکتریکی، آسانسور دکور، سیستم آویز و بالا برنده دکور، دهانه متحرک صحنه، سیستم پیشرفته نورپردازی و صداگذاری و پرده طولی دارد.

تالار چهارسو در طبقه زیرین ساختمان تئاتر شهر قرار دارد و سن مدور دارد. ظرفیت این سالن در حدود ۱۲۰ نفر است که با تغییر چیدمان صندلی و دکور با توجه به نمایش تا ۳۵۰ نفر افزایش می‌یابد. تالار قشقایی نیز با شکل سه‌گوش، در حدود ۲۵۰ نفر ظرفیت دارد و در گذشته این سالن را برای اجرای نمایش‌های سنتی طراحی کرده بودند.

تئاتر شهر کجاست؟

ساختمان تئاتر شهر در چهار راه ولیعصر در منطقه ۱۱ و مرکز شهر تهران قرار دارد. چهار راه ولیعصر تقاطع بین خیابان‌های انقلاب و ولیعصر است. در ضلع جنوب شرقی چهارراه ولیعصر در میان پارک دانشجو ساختمان تئاتر شهر به چشم می‌خورد. این بنای چهار طبقه با معماری زیبا در منتهی الیه شمال غربی پارک دانشجو قرار گرفته است و به همین دلیل از خیابان‌های اطرافش به‌خوبی دیده می‌شود.

چگونه به تئاتر شهر برویم؟

برای دسترسی به ساختمان تئاتر شهر راه‌های متفاوتی وجود دارند. چهارراه ولیعصر در مرکز شهر تهران قرار دارد و مراکز مختلف دانشگاهی، اداری، تجاری و فرهنگی در اطراف آن قرار گرفته‌اند. به همین دلیل وسایل نقلیه عمومی مختلف نیز در این چهار راه تردد می‌کنند و ایستگاه دارند.

تئاتر شهر چند سالن دارد؟

سالن‌های تئاتر شهر شامل تالار اصلی نمایش، تالار سایه، تالار قشقایی، تالار چهارسو و کارگاه نمایش می‌شوند. فضای باز روبه‌روی ساختمان تئاتر شهر نیز برای اجرای نمایش محیطی مناسب است.

آیا تئاتر شهر کتابخانه دارد؟

در طبقه چهارم ساختمان تئاتر شهر، کتابخانه‌ای تخصصی قرار دارد که در آن از کتاب‌ها و اسناد نمایشی کشور نگهداری می‌شود. این کتابخانه منبع تحقیقی بسیار مناسبی برای دانشجویان تئاتر و هنرهای نمایشی به شمار می‌رود.

منبع : چرخ مینا

ارسال دیدگاه