چرخ مینا
مجله اطلاعات عمومی

انواع سبک های گرافیتی یا همان دیوار نگاری 

تگ گرافیتی یا دیوار نگاری یکی از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین نوع های گرافیتی است. منظور از تگ گرافیتی در واقع امضا زنی هنرمنداست.

چرخ مینا_

انواع سبک های گرافیتی یا همان دیوار نگاری

  1. تگ گرافیتی
  2. ترو آپ
  3. اثر گرافیتی
  4. استنسيل گرافیتی
  5. پنل گرافیتی
  6. برچسب گرافیتی
  7. نقاشی های خیابانی سه بعدی

تگ گرافیتی (Tag Graffiti):

تگ گرافیتی یا دیوار نگاری یکی از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین نوع های گرافیتی است. منظور از تگ گرافیتی در واقع امضا زنی هنرمنداست.

که به سبک خاص خودش بر روی دیوار و دیگر سطوح مسطح نقاشی میشود. تگ گرافیتی با اسپري، ماژيك، رنگ، استيكر و هر نوع متريال ديگري قابل اجرا است و این به سلیقه، سبک و استایل گرافیست آن بستگی دارد.

 

ترو آپ  (Throw up Graffiti)

ترو آپ گرافیتی تقریبا چیزی بین امضا و طراحی است. نوشته‌ای طراحی شده و دارای حجم که اغلب رنگ محیط بیرونی آن متفاوت از رنگ داخل آن است.

 

اثر گرافیتی (Piece Graffiti)

اثر گرافیتی در واقع به نقاشی های دیواری فول‌کالر یا تمام رنگ گفته می‌شود که جزئیات بیشتری دارند و کشیدن آن‌ها نیز زمانبرتر است. هرچند که در بسیاری از کشورها نقاشی‌های خیابانی روی دیوار  یا دیوار نگاری جرم محسوب می‌شود، در عین حال بسیاری از کشورها نیز نقاشی خیابانی را به صورت یک جاذبه‌ی گردشگری در کشورشان تبدیل کرده‌اند و باعث جذابیت و زیبایی خیابانها شدند با فرم های جالب.

این نوع گرافیتی اگر به درستی انجام شود تاثیرفوق العاده ای بر روی منظره شهری می‌گذارد و خیابان‌های شهر را به بهترین مکان عکاسی برای توریست‌ها تبدیل می‌کند.

 

سبک های گرافیتی یا همان دیوار نگاری 

 

استنسيل گرافیتی (Stencil Graffiti)

استنسیل گرافیتی به فرمی از نقاشی‌های گرافیتی خیابانی  یا دیوار نگاری گفته می‌شود که با روش شابلون اجرا می‌شوند. روش‌های مختلفی برای ساخت این شابلون‌ها وجود دارد. شابلون‌ها می‌توانند ساده و یا بسیار پیچیده باشند.

اما با وجود سختی در آن زیبایی و مفهوم خاص خود را دارند.

 

شاید در ابتدا نقاشی خیابانی با شابلون کمی ساده باشد.

اما شالبون‌های پیچیده و چند لایه‌ای وجود دارند که نقاش‌های خیابانی با استفاده از آن‌ها می‌تواند به نتایج بسیار خیره‌کننده‌ای  و جذابی تبدیل شوند.

 

سبک های گرافیتی

پنل گرافیتی (Panel Graffiti)

پنل گرافیتی به نوعی از نقاشی دیواری گفته می‌شود که با رنگ و قلمو، ماژیک یا اسپری در حاشیه‌ی اتوبان‌ها، ایستگاه‌های راه آهن و بر روی دیواره‌های قطار نقاشی شده باشد.

 

برچسب گرافیتی (Sticker Graffiti)

برچسب گرافیتی همانطور که از نامش هویدا است.

خلق یک اثر هنری در خیابان‌های شهر از طریق چسباندن برچسب است. چگونگی انتخاب و چسباندن پوستر نقاشی‌های خیابانی در کنار یکدیگر تاثیر تعیین کننده‌ای در جلوه‌ی بصری و انتقال پیام دارد.

 

نقاشی های خیابانی سه بعدی (3d Graffiti)

نقاشی‌های سه بعدی خیابانی یکی از انواع نقاشی خیابانیِ که طرفدار زیاد دارد. نقاشی های خیابانی دیواری اگر با تکنیک نقاشی سه بعدی اجرا شده باشند محال است که حرکت شما را برای لحظاتی متوقف نکنند.

 

نقاشی خیابانی سه بعدی گاهی چنان به واقعیت نزدیکِ که ممکن است حتی شما را به وحشت بیاندازد یا باعث خطای ذهنی‌تان شود.

گرافیتی های سه بعدی تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی خیابان‌های شهر دارند و امروزه یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های شهری محسوب می‌شوند.

 

 

منبع : تیم طراحی بنرساز

ارسال دیدگاه