چرخ مینا
مجله اطلاعات عمومی

سوغات بوشهر در سفر به جنوب

اگرچه بوشهر به شیرینی‌ها و غذاهای خوشمزه و گرم خود شناخته می‌شود، اما تمام سوغات بوشهر به خوراکی مردم این شهر محدود نیست.

چرخ مینا_ 

سوغات بوشهر در سفر به جنوب

اگرچه بوشهر به شیرینی‌ها و غذاهای خوشمزه و گرم خود شناخته می‌شود، اما تمام سوغات بوشهر به خوراکی مردم این شهر محدود نیست.

جذابیت سفر به بوشهر تنها به خوراکی‌های خوشمزه و مقوی یا صنایع دستی این شهر جنوبی محدود نمی‌شود. تماشای سواحل خلیج فارس، موزه‌های متنوع و… این شهر بندری نیز بسیار جذاب است.

1.خرما

استان بوشهر، قطب اصلی تولید خرما در ایران است و مرغوب‌ترین خرماها و محصولات مرتبط با آن را به بازار عرضه می‌کند. مردمان خوش‌ذوق بوشهری حتی با استفاده از حصیر درخت نخل، محصولاتی همچون زنبیل، کیف و کلاه درست می‌کنند و آن‌ها را به‌عنوان صنایع دستی می‌فروشند. می‌توان گفت که خرما، مشهورترین و بهترین سوغاتی بوشهر به شمار می‌رود و شغل اغلب مردم استان با این میوه خوشمزه در ارتباط است. اگر با پرواز تهران بوشهر به این شهر سفر کردید، خرید خرما ارده‌ای را فراموش نکنید.

2.خارک

خارک، همان خرمای نارس است که به‌عنوان سوغات محلی بوشهر از آن یاد می‌شود. این محصول، رنگ زرد و طعم گسی دارد و سرشار از خاصیت‌های مختلف است. خارک یکی از آن خوراکی‌هایی است که در سفر به بوشهر باید امتحان کنید. مطمئن باشید که طعم آن مدت‌ها زیر زبانتان خواهد ماند.

3. پنیر نخل

یکی از جذاب‌ترین سوغات خوراکی بوشهر، پنیر نخل نام دارد. این خوراکی سفید‌رنگی که به پنیر خرما یا غاپ نیز شناخته می‌شود، سرشار از ویتامین، آهن، قند و مواد مغذی است. در واقع، به بخش داخلی درخت خرما، پنیر نخل می‌گویند. این خوراکی خوشمزه پس از قطع درخت به دست می‌آید و بسیار گران‌قیمت است. اگر می‌خواهید یک سوغاتی متفاوت و ارزشمند به عزیزانتان بدهید، پنیر نخل گزینه بسیار مناسبی است.

4.ارده

ارده بوشهر در ایران نظیر ندارد. این فرآورده کنجدی معمولا به‌همراه شیره خرما یا توت و در وعده صبحانه مصرف می‌شود و بسیار مقوی است. حلوا ارده یا حلوا راشی نیز با استفاده از این محصول خوشمزه درست می‌شود و یک سوغات بوشهری پرطرفدار است. ارده در اغلب شهرهای ایران در دسته خوراکی‌های محبوب قرار می‌گیرد. حتی اگر از طرفداران ارده نیستید، حتما ارده‌های بوشهر را امتحان کنید. مطمئن باشید نظرتان عوض می‌شود.

5.حلوا پسکی

حلوا پسکی یکی دیگر از سوغاتی های خوراکی بوشهر است که از ترکیب خرما، آرد و ماست درست می‌شود. در ابتدا باید خرما و آرد را سرخ کرده و سپس ماست را به این ترکیب اضافه کنید. بهترین حلوای پسکی محصول شهر برازجان است؛ اما در اغلب بازارهای سنتی بوشهر نیز می‌توانید آن را پیدا و به‌عنوان سوغات اصلی بوشهر خریداری کنید. برای مثال، بازار صفا از بازارهای محلی بوشهر است که تنها 10 دقیقه تا فرودگاه فاصله دارد. بنابراین اگر قصد بازگشت با پرواز بوشهر تهران را داشته باشید، می‌توانید روز پایان سفر خود را به خرید سوغات بوشهر از این بازار اختصاص دهید.

6.رنگینک

در همین زمینه:

سرای مشیر شیراز

رنگینک، معروف‌ترین شیرینی سوغات بوشهر است که از مخلوط خرما، گردو، دارچین و آرد درست می‌شود. این دسر مقوی، طبع بسیار گرمی دارد و از خوراکی‌های محبوب در ماه مبارک رمضان است. روزه‌داران با میل کردن تکه‌ای رنگینک نیازهای بدن خود را تامین می‌کنند و تا ساعت‌ها پرانرژی می‌مانند. رنگینک را می‌توانید از شیرینی‌فروشی‌ها و بازارهای سنتی خریداری کنید.

7.کماج

نان کماج، سوغات محلی بوشهر، ظاهری شبیه به کیک دارد و بیشتر در فصل زمستان درست می‌شود. ترکیبات این نان حجیم را آرد، خمیر‌مایه، شکر، تخم‌مرغ و آب تشکیل می‌دهند. اغلب مسافران، عاشق کماج هستند و آن را در تعداد بالا خریداری می‌کنند تا به‌عنوان سوغاتی به دوستان و آشنایان خود بدهند. اگرچه امروزه استقبال کمتری از کماج می‌شود؛ اما همچنان در اکثر نانوایی‌ها موجود است.

8.نان بل بل

بَل بَل، یکی از متفاوت‌ترین و خوشمزه‌ترین نان‌های سنتی بوشهر به شمار می‌رود. ترکیبات این نان را آرد، خرما و سبزیجات محلی مانند جیکه، تره و پیاز تشکیل می‌دهند. بل بل طعم‌های مختلفی دارد و ارزش غذایی آن بسیار بالا است. اگر می‌خواهید یک سوغاتی جدید و متفاوت به دوستان و اقوام بدهید، حتما به‌سراغ نان بل بل بروید. این نان، قیمت مناسبی دارد و در اغلب نانوایی‌های محلی و بازارهای سنتی پیدا می‌شود.

9.نان گرده

از آنجا که خرما از تولیدات اصلی شهر بوشهر است، اغلب خوراکی‌های بوشهری با استفاده از این میوه خوشمزه تولید می‌شوند. نان گرده نیز یکی از همین خوراکی‌ها است. خرما، آرد و کنجد، مواد اولیه برای پخت این نان هستند. نان گرده اغلب در سفره‌های افطار پیدا می‌شود و بسیار مقوی و لذیذ است. این نان را می‌توانید به همراه یک لیوان شیر نوش جان کنید.

10.گبه و گلیم

هرچه از خوراکی‌های بوشهری، طعم عالی و تنوع آن‌ها بگوییم، کم گفته‌ایم؛ اما اکنون در فهرست صنایع دستی و سوغات بوشهر، نوبت به معرفی گبه و گلیم رسیده است. بافت گبه و گلیم در اغلب روستاهای بوشهر رواج دارد و حتی این محصولات به خارج از کشور نیز صادر می‌شوند؛ اما معمولا این دو صنایع دستی را به‌عنوان سوغات بوشهر بندر گناوه می‌شناسند؛ زیرا مراکز گبه‌بافی و گلیم‌بافی در روستاهای این شهر واقع شده‌اند.
تاروپود گلیم‌های بوشهری معمولا از موی بز و پشم است و استحکام بالایی دارند. گبه و گلیم، دو سوغات ارزشمند به شمار می‌روند و طرفداران فراوانی دارند.

11.حصیربافی

حصیر، یک سوغات صنایع دستی بوشهر است. به دلیل فراوانی درخت خرما و تنوع الیاف گیاهی در بوشهر، حصیر‌بافی از گذشته‌های دور تا به امروز رواج داشته و یکی از مهم‌ترین راه‌های درآمدزایی در این منطقه به شمار می‌رود. از انواع محصولات حصیری کاربردی می‌توان به کلاه حصیری، بادبزن، سبد جمع‌آوری خرما، زیرانداز حصیری، کپو و تویزه اشاره کرد. شهرستان‌های گناوه، دشتی، کنگان و دشتستان، مراکز اصلی حصیر‌بافی بوشهر محسوب می‌شوند.

12.گرگوربافی

گرگور، نوعی تور ماهیگیری فلزی است که توسط صیادان بوشهری ساخته می‌شود. در گذشته‌ای نه چندان دور، گرگورها را با چوب درست می‌کردند؛ اما بعد از ورود سیم بکسل به ایران، چوب جای خود را به فلز داد. در حال حاضر، گرگورها به شکل نیم‌کره ساخته می‌شوند و در ابعاد یک تا سه متری در بازار موجود هستند. صیادان با استفاده از گرگور، ماهی‌ها را با کمترین آسیب صید می‌کنند.

13.سوزن دوزی

سوزن‌دوزی یکی از زیباترین هنرهای دستی اهالی بوشهر محسوب می‌شود. بسیاری از افراد در روستاهای شهرستان کنگان به سوزن‌دوزی مشغول هستند و هنر خود را به نمایش می‌گذارند. از پارچه‌های سوزن‌دوزی‌شده برای دوخت لباس محلی و سایر محصولات پارچه‌ای همچون کیف استفاده می‌شود. اگر به‌دنبال سوغاتی ارزشمند و بی‌نهایت زیبا برای عزیزان خود هستید، حتما محصولات سوزن‌دوزی‌شده بوشهر را به آن‌ها هدیه دهید.

منبع : نمناک

ارسال دیدگاه