چرخ مینا
مجله اطلاعات عمومی

چابهار کجاست و چه موقعیتی دارد؟

_احتمالا اسم چابهار زیاد به گوشتان خورده است، اما اگر اطلاعاتی راجع به این شهر ندارید و از اهمیت موقعیت چابهار روی نقشه بی خبر هستید .

چرخ مینا_احتمالا اسم چابهار زیاد به گوشتان خورده است، اما اگر اطلاعاتی راجع به این شهر ندارید و از اهمیت موقعیت چابهار روی نقشه بی خبر هستید .

یکی از شهرها و بنادری که اسمش را مکررا در اخبار و گزارشات می شنویم، چابهار است. شاید این تکرار شما را هم متوجه اهمیت چابهار کرده باشد و مایل باشید بدانید چابهار در کدام استان است و دلیل اهمیت این منطقه از کشورمان چیست.

دریای چابهار

موقعیت چابهار روی نقشه ایران

در قدم اول و در پاسخ به سوال چابهار در کدام استان است باید بگوییم که این شهرستان در جنوب استان سیستان و بلوچستان واقع شده است و از لحاظ موقعیت جغرافیایی روی نقشه آن را از جنوب با دریای عمان، از غرب با شهرستان کنارک، از شمال با شهرستان قصرقند و از شرق با شهرستان دشتیاری همسایه می بینیم.

مرز چابهار با کشور پاکستان مربوط به قبل از سال 1398 و تا زمانی بود که شهرستان دشتیاری جدا نشده بود، در حال حاضر و بعد از جدا شدن این شهرستان، چابهار با پاکستان هیچ مرز مشترکی ندارد.

در همین زمینه:
دلیل اهمیت چابهار؛ چرا بندر چابهار ارزشمند و خاص است؟

اصلی ترین دلیل اهمیت چابهار، داشتن بندری است که به عنوان مجهزترین و پیشرفته‌ترین بندر اقیانوسی ایران شناخته می شود؛ بندری که در کرانهٔ دریای مَکران و اقیانوس هند قرار گرفته. بندر چابهار بدلیل اینکه اتصال مستقیم به اقیانوس دارد، به عنوان بهترین قطب برای بازرگانی بین‌المللی محسوب می شود.

یکی دیگر از اصلی ترین دلایل اهمیت چابهار داشتن دو اسکله مجهز با ظرفیت 8/5 میلیون تن کالا در سال برای پهلو گرفتن کشتی‌های اقیانوس‌پیماست که در نوع خود بینظیر است و میتوان گفت بیش از 60 درصد از کالاهای اساسی ایران از این بندر وارد کشور می‌شود.

اما شاید در صدر تمام این موارد که اهمیت بندر چابهار را نشان میدهد، بتوان این مورد را قرار داد که چابهار تنها بندر ایرانی معاف از هرگونه تحریم است.

موقعیت راهبردی‌ بندراقیانوسی چابهار، آن را به نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آب‌های آزاد می سازد از این رو ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری فراوانی در آن صورت می‌گیرد که ساخت اسکله، راه‌آهن و احداث فرودگاه بین‌المللی بخشی از آنهاست.

اینها تنها بخشی از دلایل اهمیت بندر چابهار بود که برای اطلاع کلی شما ارائه شد، اطلاعات مربوط به جاذبه های دیدنی و گردشگری چابهار در مطالب قبلی گفته شد.

منبع : نمناک

ارسال دیدگاه